Anna Dahl ![]() Birgitte Bærentzen Pihl |
PRESSEN SKREV OM MIRA
: |
Mira
Kvartettens medlemmer Kvartetten består af: Mira Kvartetten blev til i 1999, da
fire solospillere fra symfoniorkestrene i Århus, Odense og Ålborg fandt
sammen. Siden har kvartetten været hyppige gæster i musikforeninger
|
Foromtale af
koncert med Mozarts
ørensfryd Mira
Kvartetten indleder koncerten med den første af Mozarts såkaldte preussiske
strygekvartetter tilegnet Frederik Wilhelm II. Kvartetten er komponeret i juni
1789, da Mozart var 33 år gammel. Musikken er
opstået i en herligt inspirerende atmosfære, bestemt til ørensfryd for en
musikglad monark, som selv spillede cello, og yndede italiensk
lystspilmusik. Her kommer man til at opleve Mozart som Wiener-italiener. Værket
holdes sammen med af et helhedspræg: hovedtemaet fra første sats genfindes
i finalens syngende hovedtema. Janaceks
intensitet Af Janacek
hører man sjældent strygekvartetter – han har nemlig kun skrevet 2 - hvoraf vi hører
den første fra 1923.Kvartettens tilnavn Kreutzersonaten
er en henvisning til Tolstoys novelle af samme navn. I et brev fortæller
Janacek: ”Jeg forestillede mig en stakkels kvinde, forpint og tilsidesat
ligesom hende Tolstoy beskriver i sin novelle”. I kvartetten skildres et
psykologisk drama mellem mand og kvinde med konflikter og følelsesudbrud.
I musikken hører man en lidenskabelig flugt mod det endelige klimaks. Det er første gang værket opføres
i Holstebro. Dvoraks
frodighed Kvartetten
blev til i den lille by Spillville i Iowa; Dvorak var på det tidspunkt
blevet så berømt, at han blev kaldt til Amerika fra sit hjemland Bøhmen
for at lede det nyoprettede konservatorium i New York. Dvorak var altid
åben for folkemusikalske indtryk og har forenet hjemlig bøhmisk
folkemusik med karakteristisk
indiansk folkemusik i denne kvartet. Pressen
skrev: |
Signe Madsen Vincent Stadlmair
•• |
”De fire strygere (...) er alle fine solister på deres respektive instrumenter(...) Tilsammen skaber de en homogen ensembleklang, som samtidig er konstant åben for ændringer i musikkens dynamik og karakterskift.”
|
|
|
Retur til forsiden |